Exponát roku: kostitřas (velocipéd)

15. 6. 2025  •  publikoval(a): Daniel Abazid  •  rubrika: Aktuality, Soběslav – výstavy, Výstavy

Jako exponát roku bude ve Smrčkově domě po celou sezónu (tj. 26. 4. – 30. 9. 2025) vystaven unikátní velocipéd (kostitřas) ze sbírek muzea, který byl v loňském roce restaurován z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu, spolufinancovaného Evropskou unií.

Velocipéd (anglicky boneshaker, česky kostitřas) představuje nejstarší typ jízdního kola s loukoťovými koly a s pedály umístěnými na ose předního kola. Roku 1861 ho vynalezl Francouz Pierre Michaux a není tedy překvapující, že tato kola byla od roku 1865 pod názvem „vélocipède“ (z latinských slov velox = rychlý a pes = noha) vyráběna především ve Francii. V 70. a 80. letech 19. století je nahradila celokovová tzv. vysoká kola a po roce 1884 i bezpečnější jízdní kola dnešního typu (tzv. bezpečníky), v obou případech vznikající hlavně v Anglii.

Tvar rámu tohoto exempláře (tzv. vlnitý rám, „serpentine frame“) ukazuje na ranou výrobu do roku 1868. Kolo se dochovalo v celkově původním stavu (kromě několika detailů), ale bohužel bez zbytků originální barvy. Velikost kol (přední kolo má průměr 90 cm, zadní kolo 80 cm) dokládá určení stroje pro dospělého jezdce. Způsob řemeslného zpracování i další okolnosti ukazují na výrobu v Čechách, případně v jiné části Rakouska-Uherska. Konkrétního výrobce neznáme, ale jistě nešlo o jednokusovou kovářsko-kolářskou zakázku. Jsou totiž známy fotografie několika takřka identických kol, u nichž lze předpokládat stejný původ. Majitelem jednoho z nich byl kníže Alexander Jan Thurn-Taxis (1851–1939) z české linie tohoto starobylého evropského rodu, který žil na středočeském zámku Loučeň, byl doživotním členem Panské sněmovny (horní komory rakousko-uherského parlamentu) a mecenášem, podporujícím jak umělce (včetně Bedřicha Smetany), tak rozličné dobročinné aktivity či stavbu železnice. Se synem založil první fotbalové mužstvo v Čechách, své lovecké trofeje afrických zvířat daroval dnešnímu Národnímu muzeu.

Do současnosti se dochovaly pouze tři exempláře tohoto provedení – vystavené kolo je jediné ve veřejných sbírkách, další dvě vlastní soukromí sběratelé v Česku a ve Švýcarsku.

Velocipéd v roce 2024 restauroval Robert Štěrba s kolegy (firma Robert Štěrba, spol. s r. o., Praha). Došlo k odstraněné nečistot a drobných neodborných zásahů, ke srovnání nabourané přední vidlice, novodobé kliky na přední hřídeli a pedály byly nahrazeny replikami vyrobenými podle vzorů z dobových kol. Restaurování proběhlo v rámci projektu „Ochrana a prezentace sbírkových fondů Husitského muzea v Táboře“ z Integrovaného regionálního operačního programu, který je spolufinancován Evropskou unií.

Daniel Abazid, kurátor výstavy